Francuskie przysmaki

Obrazek

Jedzenie dla Francuzów jest pewnego rodzaju filozofią życia. Ludzie przywiązują tu bardzo dużą uwagę do tego, co jedzą, ale jeszcze bardziej do tego, jak jedzą. A jedzą wolno, delektują się smakiem i spędzają długie godziny na biesiadowaniu. Jeśli jesteś zaproszona/y na obiad do Francuza, musisz zdawać sobie sprawę z tego, że spędzisz w jego domu całe popołudnie i wieczór. Żyjąc we Francji, “zmuszona” jestem niejako do próbowania nowych dla mnie smaków. To tutaj po raz pierwszy spróbowałam owoców morza (których niestety wielbicielką nie jestem i staram się ich raczej unikać!). Pierwszym daniem, jakie przygotował dla mnie Jonathan (jak jeszcze nie mieszkaliśmy razem) były przegrzebki (małże św. Jakuba, coquille Saint-Jacques) w sosie śmietanowo-porowym. Do tej potrawy mam zatem duży sentyment chociaż zaskoczona byłam i jestem nadal konsystencją tych małych, białych krążków. Innym klasykiem kuchni francuskiej jest foie gras, czyli pasztet z wątroby kaczki. Jako, że nie jestem fanką tego typu mięsa, nie bardzo mogę się przekonać do tego “przysmaku”, którym Francuzi zajadają się podczas ważnych dla nich kolacji (święta, nowy rok itd). We Francji ludzie jedzą także bardzo dużo wołowiny, a wieprzowinę traktują raczej po macoszemu. W każdym bistro, czy restauracji możemy znaleźć steak, którego wcześniej nie znałam i do którego smaku powoli się przekonuję. Niestety coraz częściej, Francuzi wybierają na swój posiłek hamburgery, które także zajmują sztandarowe miejsce w prawie każdym menu. Nie można pominąć także francuskich deserów, których jestem największą fanką. Patisserie jest chyba najlepiej rozwiniętym rejonem gastronomicznym we Francji. Profiterles, mille feuille, tarte Tatin, macarones i mogłabym tak wymieniać. Ja najbardziej lubię jednak creme brulee! Kuchnia francuska oczywiście się na tym nie kończy, bo można by się długo rozpisywać na temat jej dań. To jednak już następnym razem.

                       Serowe przysmaki z naszej osiedlowej fromagerie

Obrazek

                       Saucisson – taki francuski kabanos 🙂

Obrazek

                        Brochette de Saint-Jacques – szaszłyk z przegrzebkami

Obrazek

                        Galette complete – naleśnik gryczany z szynką, jajkiem i serem

Obrazek

                        Foie gras

Obrazek

                        Camembert

Obrazek

                        Huitres – ostrygi

Obrazek

                        St. Jacques w swoich muszlach

Obrazek

                        Pysznyyy burger – trochę inny niż ten z Mc Donalds

Obrazek

                        Krewetki

Obrazek

                        Filet z tuńczyka w sezamie

Obrazek

                       Creme brulee

Obrazek

                        Macaron

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

                        Raclette

Obrazek

                        Baguette

Obrazek

4 thoughts on “Francuskie przysmaki

  1. Ja nadmienię, że creme brulee pierwszy raz jadłam po prostu w Polsce i jego smak od razu mnie zauroczył. Teraz (odkąd od Jonathana otrzymaliśmy fantastyczny zestaw do domowego robienia tego smakołyku wraz z przepisem) mistrzem tego deseru jest mój mąż 🙂 (ja zjadam z upodobaniem).
    … ależ pięknie podane desery – te na poczwórnych półmiskach – a u mnie wlaśnie czas na śniadanie – chyba więc zjem dzis na słodko

Leave a Reply

